Arto Satosen viikkoviesti – eläkkeet, kilometrikorvaukset ja viennin edistämistoimenpiteet

Tämän viikon keskeiset asiat ovat nousseet eduskunnan ulkopuolelta. Sen vuoksi tässä viikkoviestissä käsitellään eläkkeitä, kilometrikorvauksia ja viennin edistämistoimenpiteitä.

Eläkkeet nousevat palkkoja enemmän 2012

Työeläkkeiden tasoa tarkistetaan vuosittain. Eläkeindeksi huomioi hintakehityksen muutoksen 80 prosenttisesti ja palkkojen muutoksen 20 prosenttisesti. Juuri tällä hetkellä inflaatio on palkkakehitystä nopeampaa ja sen vuoksi eläkkeet nousevat v. 2012 palkkoja enemmän. Eläkkeitä korotetaan 3,6 prosenttia ja palkkoja 2,4 prosenttia. Yleensä eläkeläisten korotus on jäänyt palkkatasoa alemmaksi, mutta tällä kerralle tilanne on aivan päinvastainen. Korotus on perusteltu, jotta eläkeläisten ostovoima taataan.

Eläketurvakeskus on arvioinut eläkejärjestelmämme kestävyyttä ja uusien lukujen mukaan eläkemaksuihin kohdistuu vuoden 2010 tasoon nähden 4,5 prosenttiyksikön korotustarve. Näin suuri korotus ei ole mitenkään mahdollinen. Siten ainoa keino turvata nuorille kohtuullinen eläketaso on se, että työllisyysaste nousee ja työurat pitenevät.

Kyllönen haluaisi alentaa kilometrikorvauksia – ei järjen hiventäkään

Liikenneministeri Merja Kyllönen esitti Helsingin Sanomissa, että kilometrikorvauksia pitäisi alentaa, jotta käytettäisiin enemmän joukkoliikennettä. Kyllönen otti esimerkiksi Tampere-Helsinki välin, jossa on hyvin toimiva joukkoliikenne. Valitettavasti ministerin idea toimii neuvostotyyliin teoriassa, mutta ei käytännössä.

Monet omaa autoa käyttävistä valitsevat oman auton, koska se on nopein kulkuväline, jos muuten joutuisi käyttämään junan lisäksi myös paikallisliikennettä. Lisäksi niille henkilöille, jotka työssään joutuvat päivän aikana käymään monessa paikassa, olisi epäoikeudenmukaista puuttua kilometrikorvauksiin, koska joukkoliikenne ei ole heille todellinen vaihtoehto.

Ministeri Kyllösen peräämät lisämatkustajat Tampereen ja Helsingin välille edellyttäisivät myös lisää kapasiteettia, sillä nykyiset aamujunat ovat aivan täynnä. Raiteille ovat siis jo siirtyneet ne, joille juna on kätevin tapa käydä töissä Helsingissä.

Uusi rahoitusjärjestelmä helpottamaan vientiponnisteluja

Hallitus päätti uuden luottomuotoisen vientirahoitusjärjestelmän käyttöönotosta. Tämä uusi malli vahvistaa viennin edellyttämän pitkäaikaisten rahoitusmarkkinoiden toimivuutta. Jatkossa Suomen vientiluotto Oy voi vientiluottojen korontasaustoimintansa ohella myöntää Finnveran varainhankintaan perustuvaa vientirahoitusta. Vientiluottoihin varataan alkuvaiheessa 3 miljardia.

Uuden järjestelmän tavoitteena on, että suomalainen vientiteollisuus voi kilpailla globaaleilla markkinoilla tilauksista kilpailukykyisin rahoitusehdoin. Tämä uusi toimintamalli edesauttaa erityisesti isojen vientikauppojen saamista Suomeen ja kyse on siten parhaimmillaan tuhansista työpaikoista. Tämä uudistus osoittaa, että hallitus pystyy nopeasti reagoimaan epävarmaan tilanteeseen rahoitusmarkkinoilla.

 

Comments are closed.