Arto Satosen viikkoviesti – Työurien pituus, Nokia ja Finnair

Hyvä ystävä,

Tällä viikolla eduskunnassa on käyty yleistä talouspoliittista keskustelua kehyspäätösten yhteydessä. Esille on noussut myös koko Suomen kansantalouteen vaikuttava Nokian tilanne. Liikenteen puolella tapetilla on tälläkin viikolla ollut lentoliikenne ja Finnairin ulkoistukset. Näistä aiheista tässä listaviestissä.

Työmarkkinajärjestöiltä odotetaan enemmän

Työmarkkinajärjestöjen yhteisesti sopimat muutokset osa-aikaeläkkeeseen, eläkeputkeen ja työttömyysturvaan eivät Valtionvarainministeriön arvion mukaan ole lähellekään yhtä merkittäviä kuin työmarkkinajärjestöjen omat laskelmat ovat osoittaneet. Työmarkkinajärjestöt arvioivat alun perin uudistusten pidentävän työuraa 1,2 vuotta, kun VM:n arvio on vain viisi kuukautta. Ero selittyy laskentatavan eroilla ja totuus voi hyvinkin olla puolivälissä. Niin tai näin, lopputulos on kuitenkin se, että suunta on oikea, mutta vauhti riittämätön! Pallo siirtyykin uudelleen työmarkkinajärjestöille, joiden pitää kyetä sopimaan lisätoimista työurien pidentämiseksi. Väistämättä katse kääntyy jälleen myös yleiseen eläkeikään.

Nokian rinnalle tarvitaan uusia huipputeknologian kivijalkoja

Nokian tulosvaroitus, voimakas kurssinlasku ja uutiset Samsungin noususta alan markkinajohtajaksi ovat käynnistäneet laajemman keskustelun suomalaisen huipputeknologian kilpailukyvystä. Hallituksen kehysriihessä sopimat TK vähennys ja pääomasijoittamisen helpottaminen kasvuyrityksiin tulevat kreivin aikaan. Koko yksityissektorin TK-panostuksista Nokia on yksin vastannut kolmanneksesta. Nyt rinnalle tarvitaan muita toimijoita, jotta ICT alan suomalainen huippuosaaminen voidaan maksimaalisesti hyödyntää. Peliteollisuus on jo vahvasti nostanut päätään.

Nokian osaajista ollaan kiinnostuneita. Ericsson on jo tullut Ouluun ja Intel tulee Tampereelle. Lisäksi monet entiset nokialaiset ovat perustaneet uusia yrityksiä tai vieneet omaa osaamistaan muiden toimialojen yritysten palvelukseen. Täsmäkoulutuksilla ja hyvien teknologiainnovaatioiden kaupallistamista edistämällä julkinen valta voi edesauttaa Nokian rakennemuutoksen johdosta muihin tehtäviin siirtyvien työllistymistä. Toivoa kuitenkin sopii, että Nokia pääsee uuteen nousuun, sillä sen vaikutus kansantalouteen on niin suuri, että nopealla aikataululla edes useat kasvavat yritykset eivät riitä sitä korvaamaan.

Finnair tarvitsee kumppanin

Finnairin ympärillä olevat kohut ovat haudanneet alleen sen tosiasian, että Finnair kamppailee nyt aidosti olemassaolostaan. Yhtiö joutuu kartoittamaan kaikki lentotoiminnan osa-alueet ja ulkoistaa niitä, jossa oma työ on selvästi ulkoistettua vaihtoehtoa kalliimpaa. Tähän perustuu myös raskaan huollon siirtyminen sveitsiläisille. Tällä kertaa kyse ei ollut työn hinnasta, vaan synergiaeduista. Sveitsiläinen toimija tuottaa huoltoja useille yhtiöille, jolloin mm. korkeatasoiseen huoltoon tarvittavat laitekustannukset tulevat suhteellisesti halvemmaksi. Finnairilta on kuitenkin syytä odottaa hyvää työnantajapolitiikkaa siinä, että se auttaa esimerkiksi lisäkoulutusta antamalla työttömiksi jääviä huoltomiehiä löytämään uuden työn.

Finnairin kohtalonkysymykseksi on nousemassa Eurooppa-liikenteen järjestäminen. Yhtiö tarvitsee kipeästi kumppanin, joka pystyy kannattavasti hoitamaan Euroopan yhteydet. Euroopan yhteyksiä tarvitsevat sekä suomalaiset matkustajat, että Finnairin kultamunan Aasian reittien matkustajat. Finnair aikoo kasvaa edelleen voimakkaasti Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä, jossa Suomella on sijaintietu. Suorin reitti Euroopasta Aasiaan ilmateitse menee Helsinki-Vantaan kautta.

Sopivan kumppanin löytämiseksi on oltava valmis myös siihen, että valtio voi tarvittaessa luopua enemmistöosakkuudestaan Finnairissa. Tämä edellyttää eduskunnan päätöstä. Jatkossakin valtion on kuitenkin tärkeää olla Finnairin suurin osakas. Ankkuriomistajana pystytään puolustamaan Suomen reittejä ja takaamaan yrityksen toiminta suomalaisten pelisääntöjen mukaan.

Hyvää viikonloppua toivottaen,
Arto Satonen

 

Comments are closed.