Arto Satosen viikkoviesti – Viikon aiheina kuntauudistus, Makarov ja liikennepoliittinen selonteko

Hyvä ystävä,

Takana on todellinen tapahtumaviikko sekä sisä-, talous-, että ulkopolitiikassa. Tässä viestissä lyhyt kertaus viikon keskeisiin tapahtumiin : kuntauudistuslinjauksiin, Makarovin puheeseen ja uunituoreesta liikennepoliittisesta selonteosta.

Kuntauudistuksessa pallo siirtyi kunnille

Hallitus antoi eduskunnalle selonteon kuntarakenneuudistuksesta. Hallituksen tavoitteena on edelleen muodostaa vahvoja peruskuntia. Peruskuntien tarkemmat kriteerit päätetään kesäkuun lopussa. Todennäköisesti yhdeksi kriteeriksi tulee väestöpohja. Luontainen väestökriteeri voisi alla Paras-hankkeesta periytyvä 20000 asukasta. Tämän kokoinen kunta pystyy itsenäisesti järjestämään perusopetuksen, lukion, perusterveydenhoidon, sekä tekniset ja vapaa- ajan palvelut. Perusterveydenhoidon osalta kytkentä erikoissairaanhoitoon voi merkitä isompaa väestöpohjatarvetta.

Periaatelinjauksessa on nyt pallo kunnilla itsellään. Pakolla liitetään ainoastaan kriisikunnat, koska ne eivät pysty takaamaan kuntalaisilleen asianmukaisia peruspalveluita. Muut liitokset tapahtuvat vapaaehtoisesti. Kuntia kuullaan ja sen jälkeen kunnille annetaan aikaa etsiä kumppaneita. Tavoite on, että uudet kunnat aloittavat 2015-2017. Mitään numeraalista tavoitetta kuntien määrästä ei ole.

Linkki hallituksen kuntarakennepäätökseen kokonaisuudessaan löytyy täältä.

Makarov puhui – Suomi ei vaiennut

Kenraali Nikolai Makarovin puhe herätti laajan keskustelun Suomessa. Makarovin viesti oli tyly. Hän piti Suomen yhteistyötä Naton kanssa ja sotaharjoitusten järjestämistä Itä-Suomessa mahdollisena uhkana Venäjän turvallisuudelle. Erikseen Makarov tuomitsi Suomen ja Georgian välisen yhteistyön, mitä ei käytännössä edes ole kuin normaalien diplomaattisuhteiden verran.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö kommentoi Makarovin puhetta viileän analyyttisesti : Väärä analyysi, väärä johtopäätös! Pääministeri Jyrki Katainen puolestaan kommentoi USA:n matkaltaan, että Suomi päättää täysin itsenäisesti NATO-yhteistyöstään ja oman armeijansa sotaharjoitusten järjestämisestä. Presidentti ja pääministeri toimivat juuri sillä tavalla, kuin itsenäisen maan valtionjohdon pitääkin toimia.

Julkisuudessa on käyty arvailuja siitä, mitkä olivat todelliset motiivit Makarovin lausuntojen takana. Kohteena oli Suomi, mutta puhe saattoi silti olla tarkoitettu omalle väelle ja eurooppalaiseen keskusteluun. Venäjällä on hyvin sitkeä oppositio, joka ei ole taittunut edes Putinin uudelleenvalintaan. Suurvalta-aseman palauttamisella haetaan siten myös kotimaista uskottavuutta. Toisaalta Venäjä on varmasti aidosti huolissaan omasta vaikutusvallastaan Euroopassa ja Aasiassa.

Linkki Makarovin puheeseen löytyy täältä.

Liikennevaliokunta linjasi liikennepolitiikkaa selonteon pohjalta

Johtamani eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta sai valmiiksi liikennepoliittisen selonteon käsittelyn ja asia on ensi keskiviikkona esillä täysistunnossa. Selonteolla ja valiokunnan mietinnöllä linjataan liikennepolitiikkaa vuoteen 2015 asti hankkeiden osalta, mutta suuntaviivojen osalta paljon pidemmällekin.

Mietintö sisältää kuusi lausumaa, jotka koskevat perustienpidon rahoituksen riittävyyttä, Venäjän liikenteen merkityksen korostamista, ammattiliikenteen kilpailukyvystä huolehtimista, jossa yhtenä keinona voisi olla dieselveron palautusjärjestelmä. Lisäksi lausumissa on esillä sähköautojen ja biopolttoaineiden käytön edistäminen tuotekehitykseen panostamalla, sekä suomalaisen edunvalvonnan tehostaminen EU:ssa ja muissa kv. organisaatioissa. Tämä viimeinen kumpuaa rikkidirektiivistä, jossa meidän edunvalvonta alkuvaiheissa oli hyvin heikkoa ja lopputulokseksi jäi maksajan rooli.

Pirkanmaan kannalta mietintö sisältää muutamia tärkeitä linjauksia. Erikseen mainitaan tarve kehittää niitä lentokenttiä, joilta liikenne pääasiassa suuntautuu maan rajojen ulkopuolelle. Tämä koskee nimenomaan Pirkkalan lentokenttää. Valiokunta antaa myös tukensa Tampereen pikaraitiotielle. Valiokunta muistuttaa myös siitä, että osana TEN-T -ydinverkkoa Suomi on sitoutunut pääradan ja siihen liittyvien raideyhteyksien kehittämiseen. Tämä tarkoittaa sekä Tampere-Helsinki yhteyden kehittämistä, että oikoradan merkityksen ymmärtämistä. Lisäksi mainitaan erityisesti Venäjä-yhteyksien kehittämisen tarve myös länsi-Suomen näkökulmasta, jotta Venäjän talouskasvusta päästään hyötymään koko Suomessa.

Hyvää kesäviikonloppua toivotellen,
Arto Satonen


Arto Satonen
arto.satonen@eduskunta.fi
050-5113110


Listalle liittymiset ja listalta poistumiset:
Arto Ahvensalmi
(Arto Satosen eduskunta-avustaja)
arto.ahvensalmi@eduskunta.fi
09-4324110 / 045-1245678

 

Comments are closed.