Arto Satosen viikkoviesti – viikon aiheina keskustelu rakenneuudistuksista, Nokian myyminen Microsoftille, 3 koulutuspäivän kiista sekä satelliittipaikannus

Arvoisa lukija,

Takana on eduskuntasyksyn ensimmäinen viikko, joka alkoi jo rapsakalla hallituksen ja opposition välisellä väittelyllä rakenneuudistuksista. Tälle viikolla mahtuvat myös suuret talousuutiset Microsoftin ja Nokian välisestä kaupasta, sekä paljon aiemmin puhuttaneen 3 koulutuspäivän ratkaisu, josta nyt tulee esitys eduskuntaan. Viikon aiheena on myöskin ollut Ollilan työryhmän esitys autoveron ja ajoneuvoveron korvaamisesta kilometriverolla, josta kansanedustajille järjestettiin Ollilan vetämä tiedotustilaisuus tänään aamulla. Näistä aiheista viestissä tiiviisti.

Vakavaa keskustelua Suomen tilanteesta – Soini veti huumorilla

Eduskunnan syksyn aloituskeskustelun teemana oli rakenteelliset uudistukset ja Suomen selviytyminen talouskurimuksessa. Vakavaan keskusteluun toi oman mausteensa Timo Soinin vahvasti huumorisävytteinen Perussuomalaisten ryhmäpuheenvuoro. Eduskunnassa on vapaa puheoikeus ja kukin saa ilmaista asiat omalla tavallaan. Tuli kuitenkin mieleen, että jos on uponnut jäihin, niin se ei paljon lohduta, jos joku kertoo hyviä vitsejä rannalla. Sen sijaan auttava käsi olisi tarpeen.

Keskustan asenne keskusteluun oli aivan toisenlainen. Asiakysymyksistä oppositio nosti esille ainoastaan kotihoidontuen ja kunta-asiat. Tästä voinee tulkita, että hallituksen kymmenien rakenneuudistusten lista oli varsin hyvin laadittu, kun opposition kritiikki kohdistui vain kahteen asiaan. Työmarkkinajärjestöjä kiiteltiin laajasti maltillisesta palkkaratkaisusta, joka toivottavasti toteutuu riittävän laajana.

Microsoft ja Nokia – Isot muutokset, isot mahdollisuudet

Microsoftin ja Nokian välinen kauppa on kahden yksityisen yrityksen välinen ratkaisu, jolla on toki suuria yhteiskunnallisia vaikutuksia. Kaupan vaikutuksia on tässä vaiheessa mahdoton arvioida. Tähän liittyy kuitenkin myös merkittäviä mahdollisuuksia. Microsoftilla on resursseja kehittää kännykkätuotantoa ja Nokialla resursseja panostaa verkkoliiketoimintaan. Suomalainen insinöörityö on ICT-alalla korkeatasoista ja myös kustannuksiltaan kilpailukykyistä. Microsoftin lupaukset DataCenterin perustamisesta Pohjois-Suomeen ja Suomen nostaminen yhtiön Euroopan toimintojen pääpaikaksi ovat toteutuessaan isoja asioita. Ennusmerkit ovat siis lupaavat, vaikka työpaikkakehitystä onkin hyvin vaikea ennakoida.

3 koulutuspäivää – yrityksille verohelpotuksia, ei velvoitteita kouluttaa

Kolmen koulutuspäivän kiista ratkesi lopulta varsin järkevästi. Yrityksille ei tule velvoitetta kouluttaa, mutta sen sijaan kouluttamiseen kannustetaan verohelpotuksin. Esimerkiksi kurssimuotoiset koulutukset, seminaarit, konferenssit ja sisäiset koulutukset tulevat verovähennyksen piiriin, kun yrityksessä on tehty koulutussuunnitelma. Verovähennys on yrityksille jopa 50 prosenttia. Verottaja ei lähtökohtaisesti katso koulutusta työntekijän eduksi, josta voi saada veromätkyt. Tätä Akava on aiheellisesti pelännyt ja tämä tulee lakia tehtäessä estää.

Ollilan työryhmän esitys vaatii työllisyysvaikutusten selvittämistä

Ollilan työryhmän esitys satelliittipaikannukseen perustuvasta porrastetusta kilometriverosta on jo herättänyt aiheellista ja myös kriittistä keskustelussa. Ehdotuksessa on toki paljon hyviäkin puolia, kuten:

  • Käytön verottaminen omistamisen veron sijasta
  • Autokannan uusiutuminen parantaa liikenneturvallisuutta ja vähentää päästöjä, piristää autokauppaa.
  • Maksu on erilainen haja-asutusalueella kuin kaupungissa eli ottaa huomioon joukkoliikenteen käyttömahdollisuudet, maksu voi olla erilainen myös auton päästöjen mukaan.
  • Vähentää ruuhkia ja pienentää tarvetta uusiin tieinvestointeihin, johon valtiolla on muutenkin niukasti varaa.

Ehdotuksessa on kuitenkin myös monia puutteita, joihin on löydettävä ratkaisu ennen kuin ehdotusta voidaan edes vakavasti harkita:

  • Työmatkojen kustannukset uhkaavat nousta niillä, jotka ajavat pitkiä työmatkoja vanhoilla autoilla: lisää työllistymisen kynnystä, vähentää työvoiman tarjontaa ja heikentää talouskasvua. Edellyttää käytännössä työmatkavähennyksen nostamista
  • Mitä tehdään vanhoille autoille, joilla ajaminen kallistuu selvästi? Ennenaikainen romuttaminen ei ole ekoteko, ei myöskään vanhojen autojen lähettäminen japanilaisten tapaan Intiaan ja Kiinaan
  • Miten varmistetaan yksityisyyden suojan toteutuminen satelliittivalvonnasta huolimatta

Tämä keskustelu tulee jatkumaan läpi syksyn, koska Ollilan työryhmän loppuraportti valmistuu joulukuussa ja seuraava hallitus ottaa kantaa siihen mennäänkö tähän suuntaan. Vielä on siis aika vaikuttaa, joten hyvät ideat ovat tänne tervetulleita!

Hyvää viikonloppua,
Arto Satonen


Arto Satonen
arto.satonen@eduskunta.fi
050-5113110


Listalle liittymiset ja listalta poistumiset:
Arto Ahvensalmi
(Arto Satosen eduskunta-avustaja)
arto.ahvensalmi@eduskunta.fi
09-4324110 / 045-1245678

 

Comments are closed.