Arto Satosen viikkoviesti – viikon aiheina ulkomaisen työvoiman sosiaaliturvaetuudet ja Finnairin tilanne

Arvoisa lukija!

Vapun alla tämä viesti keskittyy esille nousseeseen ulkomaisen työvoiman sosiaaliturvaetuisuuksista nousseeseen keskusteluun sekä Finnairin tilanteeseen.

Kokoomuksen puheenjohtajakilpailussa on tällä hetkellä kaksi ehdokasta: Jan Vapaavuori ja Alexander Stubb, jotka ovat kokeneita ministereitä. Stubbin ansiot kansainvälisillä kentillä tunnetaan ja Vapaavuori on menestynyt erittäin hyvin vaikeassa elinkeinoministerin tehtävässä. Päteviä ehdokkaita ovat molemmat ja mahdollisesti vielä lisääkin ehdokkaita tulee. Erityisesti odotetaan Paula Risikon asettumista ehdokkaaksi. Minä kierrän Jan Vapaavuoren kanssa perjantaina Pirkanmaalla IdeaParkissa klo 10.45-11.30 ja Nokialla klo 14-14.45. Tervetuloa tapaamaan vahvaa puheenjohtajaehdokasta sekä myös eurovaaliehdokas Jari Anderssonia!

Järki käteen maan rajat ylittävässä sosiaaliturvassa

YLE teki ansiokkaan kirjoituksen siitä, mitä sosiaaliturvaetuuksia Suomessa töissä olevan virolaisen perheenjäsenet saavat. Jutun löydät täältä. Juttu on hyvin avartava. Suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän yhteensovittaminen eurooppalaiseen järjestelmään on väistämättä edessä. Nykyjärjestelmä, jossa me maksamme lapsilisät sekä Suomessa töissä olevan virolaisen Tallinnassa asuville lapsille, että pysyvästi Thaimaassa asuvan suomalaisen lapsille on täysin kestämätön. Kaiken lisäksi suomalaiset lapsilisät ovat vielä Virossa ja Thaimaassa kovaa valuuttaa, koska hintataso on niin paljon alhaisempi.

On oikein, että Suomessa töissä oleva virolainen saa työterveyshuollon ja tarvittaessa vaativammatkin sairaalapalvelut itselleen, koska maksaa veronsakin tänne. Luonnollisesti hänelle kuuluu myös työttömyysturva, jos on Suomessa ollut töissä niin pitkään, että työehto on täyttynyt. Perhe-etuudet pitäisi kuitenkin aina maksaa asuinmaassa, koska niiden taso on määritelty paikallisen ostovoiman mukaan. Euroopassa sosiaaliturva on kuitenkin työperusteinen, jossa sosiaaliturva kulkee työmaan perusteella. Suomessa on taas asumiseen perustuva sosiaaliturva, joka turvaa etuuksia myös ulkomaille asuville suomalaisille. Yhteensovittaminen on väistämätöntä, koska nyt suomalainen veronmaksaja maksaa aina.

Perinteisesti Suomella on ollut sosiaaliturvasopimus pohjoismaiden, USA:n ja Kanadan kanssa, jotta tuplamaksuilta vältyttäisiin. Asia ei aina ole yksinkertainen, kun ihmiset liikkuvat. 45 000 suomalaista saa eläkkeensä Ruotsista, koska ovat tehneet työnsä siellä. Suomi puolestaan maksaa 16 miljoonaa euroa vuodessa suomalaisten sairaanhoitopalveluista maailmalla (suurimpana Espanja) ja saa ulkomaalaisten hoidossa Suomessa 6 miljoonaa euroa muilta mailta.

Yhä useampi ihminen asuu ja tekee työtä elämänsä varrella eri maissa. Työvoiman liikkuvuus on talouden toimivuuden kannalta tärkeää ja se on myös monille ihmisille oman elintason takaamiseksi välttämätöntä. Ulkomailla tehtävään työntekoon liittyviä sosiaaliturvahaasteita ei siten ratkaista sulkemalla rajoja, vaan yhteensovittamalla järjestelmiä. Yksinkertaisinta olisi maksaa työhön perustuva sosiaaliturva työntekomaassa ja perhe-etuudet asuinmaassa. Tähän suuntaan Suomen on vietävä asioita EU-tasolla ja laitettava kotimaista lainsäädäntöä kuntoon.

Finnair on vakavassa paikassa – suomalaiset työpaikat vaarassa

Lentoyhtiöiden välinen raju kilpailu on jo kaatanut suuren osan perinteisiä lentoyhtiöitä. Finnair on toistaiseksi selviytynyt pitkälti onnistuneen Aasia-strategian vuoksi, jota Suomen maantieteellinen sijainti ja Helsinki-Vantaan lentokentälle tehtävät miljardiluokan investoinnit tukevat. Finnair on kuitenkin vaikeuksissa halpalentoyhtiöiden kanssa Euroopan liikenteen kilpailussa ja myös kotimaan liikenteen kannattavuus on heikko.

Finnairilla on käynnissä 200 miljoonan euron säästöohjelma, jossa tavoitellaan yli 30 miljoonan euron henkilöstösäästöohjelmaa. Matkustamohenkilöstön osalta säästötavoite oli 18 miljoonaa. Työntekijät olisivat olleet valmiita 7,5 miljoonan euron säästöihin, joista 3 miljoonaa olisi toteutunut kuluvalla TES-kaudella. Neuvottelut jatkuvat vielä lentäjien, insinöörien ja ylempien toimihenkilöiden kanssa. Henkilöstö on arvostellut sitä, että johto ei ole luopunut omista maksimissaan yli 3 miljoonan euron bonuksistaan, jotka mahdollisesti laukeavat säästötoimien toteutuessa. Lentoemännille tarjottiin 2 vuoden irtisanomissuojaa ja suomalaisen tason työehtosopimusta, jos työntekijät puolestaan suostuisivat pidentämään työaikaansa.

Toivoa sopii, että Finnair ja henkilöstöjärjestöt löytävät vielä ratkaisun, jolla suomalaisia työpaikkoja turvataan. Jos lentoemäntien työpaikat siirtyvät ulkomaalaisille, niin ne eivät tule takaisin. Johdon pitää myös näyttää esimerkkiä luopumalla omista bonuksistaan. Tosipaikassa pitäisi olla kaikilla osapuolilla kykyä ymmärtää kokonaistilanne. Lentoliikenne on yksi kilpailluimmista aloista maailmassa. Jos siellä suomalainen yhtiö ei pärjää, niin joku muu täyttää markkinat. Työt häviävät Suomessa ja lentoyhteyksiinkin tulee muutoksia, koska muilla ei ole kotikenttänä Helsinki-Vantaata. Välilliset vaikutukset turismiin ja Suomen ulkomaankauppaan ovat huomattavat, jos Finnair ei menesty. Nyt on isot asiat kyseessä. Toivottavasti järki voittaa.

Hyvää Wappua!
Arto Satonen

Ps. Kiitokset onnitteluista VaLePan Suomen mestaruudesta, Tapparan juhlat siirtyivät ensi vuoteen ja tänään peukut pystyy Hakalle Cupin ottelussa Klubia vastaan.


Arto Satonen
arto.satonen@eduskunta.fi
050-5113110


Listalle liittymiset ja listalta poistumiset:
Arto Ahvensalmi
(Arto Satosen avustaja)
arto.ahvensalmi@eduskunta.fi
09-4324110 / 045-1245678

 

Comments are closed.