Arto Satosen viikkoviesti – viikon aiheina lakkojen pelisäännöt, Merkelin vierailu ja sähköbussien Sastamalaan tuomat työpaikat

Arvoisa lukija,

Vaalien ja pääsiäisen alla tämä viesti keskittyy jäämurtajalakkoon, Merkelin vierailuun ja sähköbussituotannon käynnistymiseen Sastamalassa.

Tämän päivän jälkeen hiljennytään pääsiäisen viettoon ja sen jälkeen aloitetaan kampanjassa loppukiri. Poikkeuksen tästä muodostaa lauantai, jolloin aloitamme aamulla Häijäästä ja siirrymme sieltä Ylöjärvelle ja Kangasalalle, sekä illaksi Tampereelle. Tarkempi tieto tulevista tilaisuuksista on tämän viestin lopussa. Tervetuloa mukaan tapahtumiin ja keskustelemaan!

Lisäksi voit lähteä mukaan kampanjaan vastaamalla tähän viestiin ja antamalla luvan julkaista nimesi nettisivuillani tukijoiden joukossa. Julkaisen vielä ennen vaalipäivää listauksen julkisista tukijoistani nettisivuillani ja toivoisin, että saan julkaista myös sinun nimesi. Toinen hyvä tapa osallistua kampanjaani, on jakaa eteenpäin uutta vaalivideotani, jonka voit laittaa jakoon esim. Facebookissa tai kertomalla vaikkapa YouTubessa olevasta videosta tuttavillesi esimerkiksi sähköpostilla. Käythän ainakin itse katsomassa videoni!

Sopu löytyi – pelisääntöjä kaivataan

Parin sadan hengen jäänmurtaja koskeva työriita uhkasi tukilakkojen kautta pysäyttää kotimaisilla aluksilla tapahtuvan tavaraviennin- ja tuonnin, sekä pääsiäisen matkustajaliikenteen. Jälleen kerran ajauduttiin tilanteeseen, että kärpästä oltiin ampumassa tykillä. Tukilakko on sinällään laillinen toimenpide, mutta sen käytössä pitäisi olla mittasuhteet.

Jäänmurtohenkilökuntaa koskenut lakko ja työriita osoittivat sen, että työrauhaa koskevat pelisäännöt on päivitettävä tähän päivään. Tältä osin neuvotteluja on jatkettavan työmarkkinaosapuolten kesken. Tällä kertaa kyseessä ei ollut laiton lakko, mutta myös tukilakkojen mittasuhteista on kyettävä sopimaan. Jos tukilakot olisivat toteutuneet niin päivittäiset vahingot oli arvioitu kymmeniksi miljooniksi. Lisäksi tavaraviennin katkeaminen vahingoittaisi suomalaisten mainetta luotettavana tavarantoimittajana, jolla saattaa olla pitkävaikutteisia seurauksia työllisyydelle.

Sovun löytyminen oli hieno ja tärkeä asia. Osaltaan sopua edisti hallituksen aktiivinen ote. Tästä episodista on kuitenkin opittava se, että tukilakkojen pelisääntöihin on jo etukäteen löydettävä järkevät mittasuhteet. Suomi ei tarvitse enää tällaisia epävarmuustiloja.

Merkelin vierailu osoitti toimivat Saksa-suhteet

Paavo Lipposen aikana Suomi pyrki kaikkiin ytimiin Euroopassa eli niihin pöytiin, jossa päätöksiä tehdään. Euroopan vahvimman johtajan Saksan pääministerin Angela Merkelin Suomen vierailu osoitti sen, että Suomen ja Saksan suhteet ovat erinomaisessa kunnossa. Eurooppalaisessa pöydässä me olemme toimivia kumppaneita. Tätä suhdetta vahvistaa vielä pääministerien Merkelin ja Stubbin aktiivinen henkilökohtainen yhteydenpito.

Pienelle maalle on arvokasta se, että sitä kuunnellaan. Lipposen peruslähtökohta oli aikoinaan oikea. Suomen pitää olla Euroopan tasolla rakentaja ja ratkaisujen etsijä, ei ongelmien aiheuttaja. Kun näin toimii, niin saa myös toisilta tukea silloin, kuin itse sitä tarvitsee. Viime syksyn päätös kohdennetusta erityistuesta Suomen maidontuottajille on hyvä esimerkki tästä. Sitäkin pohjustettiin Merkelin ja Stubbin välisillä keskusteluilla, vaikka lopullinen päätös tehtiinkin maatalousministerien pöydässä. Rakentava Eurooppa-linja ja Suomen valtiojohdon hyvät kontaktit kollegoihin EU-pöydissä ovat pienen maan edunvalvonnassa avainasia. Tätä luottamuspääomaa Suomi on rakentanut pitkään ja sitä pitää vaalia.

Sähköbusseja Helsinkiin – 40 työpaikkaa Sastamalaan

Helsingin seudun liikenne teki päätöksen ostaa Linkeriltä 12 sähköbussia. Bussit valmistaa Fortaco Sastamalassa. Tämä on erittäin merkittävä päänavaus. Sähköbussit ovat kaupunkiliikenteessä nykyaikainen ja ympäristöystävällinen joukkoliikennemuoto. Nämä ensimmäiset bussit valmistuvat vuoden 2016 alussa. Helsingin lisäksi sähköbussien käyttöönottoa suunnitellaan Tampereella ja Turussa.

Bussikaupan myötä Fortaco palkkaa Sastamalaan 30 työntekijää ja 10 toimihenkilöä. Tämä on hyvä alku, mutta lisääkin saattaa olla tulossa. Fortacolla on valmius tuottaa jopa 200 sähköbussia vuodessa Sastamalassa, joten kapasiteettia on todella mittavaan tuotantoon. Sastamalassa nämä uudet työpaikat ovat hyvä jatko aiemmille hyville uutisille, joita olemme kuulleet Vaneritehtaan kasvavasta toiminnasta ja ammustuotannon uudelleenkäynnistymisestä. Ikävä uutinen sen sijaan tuli betonitehtaalta, joka paloi tällä viikolla. Toivoa sopii, että sielläkin työt saadaan uudelleen käyntiin mahdollisimman pian, koska tilauskanta on hyvä.

Vaalikampanja jatkuu – ennakkoäänestyksen alkamiseen (8.4.) mennessä tapaat minut täällä
04.04.2015 klo. 21:00-23:00 Nuortenilta (Sastamalan Torikeskus)
04.04.2015 klo. 9:30-11:30 Häijää päivä, Nesteen piha
04.04.2015 klo. 12:00-13:00 Kyrölahden markkinat, Kyrölahden liikekeskus
04.04.2015 klo. 14:00-15:00 Kangasala Prisma
06.04.2015 klo. 9:00-10:00 Cafe Arto, Sastamala
06.04.2015 klo. 14:00-15:00 Kiikoinen
07.04.2015 klo. 8:00-9:00 Ylöjärvi
08.04.2015 klo. 8:30-9:30 Ylöjärven Neste
08.04.2015 klo. 10:00-11:00 Hämeenkyrön K-Market
08.04.2015 klo. 12:00-13:00 Kahvila Aniitta, Kauppahalli, Tampere

Hyvää pääsiäistä!
Arto Satonen


Arto Satonen
arto.satonen@eduskunta.fi
050-5113110


Listalle liittymiset ja listalta poistumiset:
Arto Ahvensalmi
(Arto Satosen avustaja)
arto.ahvensalmi@eduskunta.fi
09-4324110 / 045-1245678

 

Comments are closed.