Kokoomus julkisti tavoitteensa koulutuksen kehittämiseksi

Suomi voi säilyttää asemansa hyvinvointiyhteiskuntien joukossa vain koulutuksella. Suomessa ei olisi yhtään huipputeknologiaa, kulttuuria tai innovatiivisia yrityksiä ilman tärkeintä osaamistamme – eli ihmisiä.

Syksyllä Kokoomuksen kansanedustajat ja ministerit kiersivät ympäri Suomea kuulemassa oppilaiden, opettajien ja koulutuksesta kiinnostuneiden mietteitä osaamisen ja sivistyksen tulevaisuudesta. Tämän työn tuloksena syntyi eduskuntaryhmä Parempi koulu-raportti.

Suomalainen koulutus on kerännyt pitkään tunnustusta maailmalla. Viime vuosina koulujen oppimistulokset ovat kuitenkin tutkimusten mukaan laskeneet ja vaikea taloudellinen tilanne näkyy koulujen arjessa. Monimutkaistuvassa maailmassa koulutuksen on kyettävä jatkuvasti uudistumaan, jotta se vastaisi nopeatahtisen maailman muutosta.

”Suomi on saatava uudelleen liikkeelle. Suomalainen koulutus pitää ajatella uudelleen, jotta haasteet voidaan selättää. Uudistaminen on ennen kaikkea mahdollisuus rakentaa hyvän perustan päälle entistä parempi koulu” sanoo kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Raija Vahasalo.

Raportissa esitetään keinoja koulutuksen kehittämiseksi. Kokoomus haluaa lähteä uudistamaan koulusektoria ensisijaisesti tasokkaan opettajakoulutuksen ja kansainvälistymisen kautta.

”Hyvän koulutuksen takaa löytyy laadukas opettajankoulutus. Korkeatasoisesta opettajankoulutuksesta on pidettävä kiinni ja opettajille on annettava riittävät valmiudet opetustyöhön. Opettajille on myös mahdollistettava säännöllisesti täydennyskoulutukseen osallistuminen”, sanoo eduskuntaryhmän puheenjohtaja, entinen opettaja Arto Satonen.

”Nyt tarvitsemme päätöksiä, että suomalainen osaaminen saadaan säilytettyä ja osaamistasoa nostettua. Haluamme, että koulutus antaa parempia valmiuksia kansainvälistymiseen yhä aikaisemmalla kieltenopiskelun aloittamisella ja laajemmalla opiskelijavaihdolla”, Satonen päättää.

Raportti on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa: www.parempikoulu.fi/raportti

 

Comments are closed.