Arto Satosen viikkoviesti – viikon aiheina yhteiskuntasopimusta korvaavat toimet VR:n monopolin avaaminen.

Terve!

 

Tällä viikolla eduskunnassa on ollut edessä kaksi isoa asiaa:

 

– Yhteiskuntasopimusta korvaavat toimet

– VR:n monopolin avaaminen

 

Suomalaisen työn kilpailukykyä parannetaan tosissaan – neuvottelut jatkuvat

 

Hallitus vei tällä viikolla johdonmukaisesti eteenpäin oman ehdotuksensa kilpailukykyä ja työllisyyttä vahvistavista toimista, joiden yhteisvaikutus on 5 prosentin hyppy kilpailukykyyn. Tämä toimintatapa on poikkeuksellinen, mutta niin ovat ajatkin. Nykyisellä työttömyyden tasolla ei kyetä pitämään taloutta tasapainossa, eikä kestävästi rahoittamaan ilmaista koulutusta, laadukasta terveydenhoitoa ja välttämättömiä tulonsiirtoja. Nyt on siis tehtävä, kun tekemättä ei voi jättää.

 

Hallitus muutti alkuperäistä esitystään maanantaina tasapuolisemmaksi kaikki työntekijäryhmiä kohtaan. Sunnuntai – ja ylityökorvauksista leikkauksista luovuttiin ja vastaavasti lomarahoista tingittiin. Tämä uudistus tullaan toteuttamaan siten, että lomarahoja saavien joukko ei laajene nykyisestä.

 

Työmarkkinajärjestöjen väliset neuvottelut jatkuvat edelleen. Siellä tavoitellaan sekä maltillista tuloratkaisua, että kilpailukykyhyppyä. Jos järjestöt kykenevät sopimaan näistä, niin niillä voidaan vielä korvata hallituksen esitykset. Se kuitenkin edellyttää, että vaikuttavuus on yhtä suuri. Järjestöillä on käytännössä joitakin viikkoja aikaa tehdä tämä ratkaisu. Paikallisen sopimisen edistäminen liikkuu omassa aikataulussaan. Selvitysmies Harri Hietalan esitystä odotetaan lokakuun aikana.

 

Tästä linkistä löydät puheeni, jonka käytin Kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuorona hallituksen tiedonantokeskustelussa keskiviikkona :

 

KILPAILUA RAITEILLE – APUA LAKKAUTUSUHAN ALLA OLEVILLE REITEILLE

 

Hallituspuolueiden eduskuntaryhmät näyttivät tällä viikolla vihreää liikenneministeri Anne Bernerin ehdotukselle nopeuttaa Raideliikenteen kilpailun avaamista. Ensi vaiheessa kyse on VR:n yksinoikeuden poistamisesta niiltä reiteiltä, joilta liikenne uhkaa ostoliikenteen vähenemisen myötä loppua. Tällainen on esimerkiksi Tampere – Keuruu, jolle toivottavasti löytyy vaihtoehtoinen liikennöitsijä.

 

Tarkoituksena on kuitenkin nopeuttaa  merkittävästi koko raideliikenteeseen kilpailun avaamista, jonka voimassaoleva deadline on vasta vuonna 2024. Kiinnostuksen raideliikennettä kohtaan on jo osoittanut useampikin yksityinen yritys. Raideliikenteen vapauttaminen tulee tehdä vaiheittain ja hallitusti, mutta johdonmukaisesti edeten. Jos tässä onnistutaan, niin suurimmat voittajat ovat matkustajat. Parhaimmillaan reittitarjonta voi parantua ja hinnat laskea. Ylipäätään raideliikenteen osuus todennäköisesti kasvaa, mikä on ekoteko. Jos näissä tavoitteissa onnistutaan, niin silloin vältetään samalla kermankuorinnan uhka, jolla perusteella tätä monopolin avaamista on oppositiosta vastustettu.

 

Hyvää viikonloppua!

 

Arto

 

ps. Omassa viikonloppuohjelmassa lauantai- iltana Tampereella Pirkanmaan lentopalloderby Isku- VaLePa, sunnuntaina SAK:n valtakunnallinen tilaisuus Jyväskylässä ja Kurun Kokoomuksen syyskokous. Näkemisiin!

 

 

Comments are closed.