Arto Satosen viikkoviesti – viikon aiheina liikennekaari ja budjettikeskustelu

Arvoisa lukija,

Tämän viikon viesti keskittyy liikennekaareen ja budjettikeskustelun tunnelmiin, erityisesti keskusteluun yrittäjävähennyksestä ja palkkatulojen verotuksesta.

Liikennekaarella digiloikka eteenpäin

Liikennekaari on oikeasti iso uudistus, jolla liikennemarkkinoita koskeva tieto tehdään digitaaliseksi, avoimeksi ja yhteen toimivaksi. Tämä helpottaa valtavasti julkisten liikennevälineiden käyttöä, kun voi tehokkaasti yhdistää junamatkoja, linja-automatkoja ja taksikyytejä toisiinsa. Asiakkaat saavat uusia ja parempia palveluita. Samalla yrityksille tulee lisää liiketoimintamahdollisuuksia, kun tiukat raja-aidat esimerkiksi henkilö- ja tavaraliikenteen osalta kaadetaan.

Markkinoille tuloa helpotetaan erityisesti taksien osalta, joiden määräsäännöstelystä luovutaan. Samalla luodaan pelisäännöt jakamistalouden eli Uberin kaltaisille toimijoille. Taksimarkkinasta ei tule villiä länttä, vaan jatkossakin vaaditaan taksiyrityksen rekisteröiminen Suomeen, sekä yrittäjältä hyvämaineisuus ja vakavaraisuus. Palvelutason takaamiseksi kuljettajalta vaaditaan riittävä kielitaito, kyky avustaa toimintarajoitteisia ja puhdas rikostausta.

Taksien vapauttaminen todennäköisesti lisää kilpailua ja alentaa hintoja isoimmilla kaupunkiseuduilla. Maaseudulla vaikutukset jäänevät vähäisemmiksi, koska valtaosa maaseututaksin liikevaihdosta tulee kela-kyydeistä ja koulukyydeistä, jotka kilpailutetaan erikseen. Taksin on kuitenkin mahdollista laajentaa toimintaansa haja-asutusalueella esimerkiksi muihin kotiin vietäviin palveluihin.

Liikennekaareen yksityiskohdat löydät tästä ministeri Bernerin esityksestä: http://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=213149

Kommentoin liikennekaarta myös uusimmassa videoblogissani osoitteessa: http://www.satonen.fi/videoblogi

Debattia tulonjaosta – yrittäjävähennys tärkeä henkilöyhtiöille

Vakiintuneen tavan mukaan eduskunta kävi viikon verran lähetekeskustelun vuoden 2017 talousarviosta. Oma roolini oli tällä kertaa johtaa puhetta budjetti-istunnossa, minkä vuoksi en voinut käyttää ainuttakaan budjettipuheenvuoroa. Sen sijaan kuulin kyllä monia.

Keskustelun kärjeksi nousi debatti tulonjaosta. Hieman yllättäen yrittäjävähennys aiheutti laajaa keskustelua. Kritiikin kärki oli siinä, että se suosii hyvin menestyviä henkilöyrityksiä. Näin asia tietysti onkin, jos sen niin haluaa nähdä. Vaikka vähennysprosentti on kaikille sama, niin euromäärä on tietysti eri. Jos yrityksen tulos on 200000 euroa, niin siitä saa suuremman vähennyksen kuin 100000 eurosta. Tosin se 200000 euroa tulosta tekevä henkilöyritys maksaa myös euromääräisesti paljon enemmän veroja.

Yrittäjävähennyksen ideana on tasapainottaa henkilöyhtiöiden ja osakeyhtiöiden välistä verokuilua, joka on seurausta viime vaalikaudella tehdystä yhteisöveron alennuksesta.

Henkilöverotus oli myös tapetilla ja siinä käytiin saman tyyppistä keskustelua. Kun veronkevennyksillä korvataan palkansaajien työnantajamaksujen korotuksia ja hieman lisätään ostovoimaa, niin luonnollisesti tämäkin vaikuttaa euromääräisesti eniten tulohaitarin yläpäässä. Kilpailukykysopimuksen ideana oli, että korkean progression Suomessa veroja pitää keventää kaikilla tasoilla korvauksena työntekijöiden kulujen kasvusta. On kuitenkin hyvä muistaa, että keskipalkkaa enemmän tienaavat palkansaajat maksavat leijonan osan kaikista tuloveroista, kuten Akavan taulukko osoittaa:

https://kuvat.uusisuomi.fi/sites/default/files/kuvat/akavan_dia1.jpg

Sipilän hallitus on jo aiemmin kohdistanut merkittävästi tuloveron kevennyksiä pieni- ja keskituloisille palkansaajille ja nyt KIKY:n myötä tehtävät veronkevennykset kohdistetaan myös eläkeläisille, mikä on oikeudenmukaista.

Viikonlopputerveisin Arto

Ps. Huomenna osallistutaan mielenilmaisuun poliittista väkivaltaa vastaan ”Peli Poikki” -tapahtumassa Helsingissä.

 

Comments are closed.